Pani w słusznym wieku się uczy.

Ucz się dziecko, ucz, bo nauka to potęgi klucz. Właśnie przypomniałam sobie wpis, który często można było znaleźć w pamiętnikach uczniowskich. A jaką ta nauka daje radość, gdy nagle potrafimy sami zrobić coś, co do tej pory było poza zasięgiem własnych możliwości. Nie umiałam wstawiać do bloga filmików, przyjechał zięć i pokazał mi jeden sposób. Już z niego skorzystałam w poprzednim wpisie wstawiłam śpiewającą dziewięcioletnią Amirę - holenderską dziewczynkę śpiewającą pięknie i profesjonalnie. A dziś dowiedziałam się, że jest jeszcze prostszy sposób wstawiania filmików. I radość moja jest ogromna, bo umiem coś nowego i  ciekawego.  A teraz, żeby samej sobie udowodnić, że moja radość nie była zbyt wczesna wstawiam kolejny filmik. Tym razem będzie to śpiewający mały chłopiec, który nie tylko śpiewa, ale sam podkreśla rączkami takty.


 Ogromnie wzruszają mnie  takie małe brzdące, które, jak sądzę, nie mają żadnych oporów, aby ujawnić swoją ekspresję. Nie zastanawiają się nad tym, jak się lepiej ustawić do nagrania. Po prostu są sobą we wszystkim, co robią. Przelatuje mi przez głowę myśl, czy przypadkiem wychowaniem dziecka i wpajaniem mu różnych norm i nawyków nie zaprzepaszczamy tego, co jest później trudne do odtworzenia - spontaniczności i ciekawości świata. Zadaję sobie pytanie, jak wobec tego pogodzić naukę dziecka i jego wychowanie z wrodzoną mu kreatywnością.
To prawda, że nauka może iść z nami przez całe życie, ale może zdolności człowieka można byłoby rozwijać, nie gubiąc po drodze tego, co cenne.







2 komentarze:

  1. Mam spory dystans do wszelkiego rodzaju konkursów z liczną widownią. Myślę, że dzieci ogromnie przeżywają nie tylko porażkę ale i przedwczesny sukces, który trudno im udźwignąć. To tylko moja intuicja, ale z pewnymi cechami prawdopodobieństwa- jak sądzę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kariatyda2017:
    Też nie jestem za tym, żeby przedwcześnie robić z dzieci gwiazdy. Natomiast jeśli już dorośli wiedzą, że dziecko jest utalentowane, to dobrze by było, aby pomogli mu ten talent rozwijać.
    Chłopiec na filmiku wygląda na całkowicie zrelaksowanego. Nawet pomyślałam, że rodzice tak go nagrywali, że chłopiec nie zorientował się, że jest nagrywany.

    OdpowiedzUsuń

Dziś tylko łóżko.