Co to jest poezja?
Dziś zastanowiłam się nad pytaniem, co to jest poezja. Uczeń w szkole powiedziałby, że jest to wiersz. Ale czy na pewno i czy tylko? 
Wychodzę na ulicę i czuję na skórze ciepło promieni słonecznych i lekki powiew wiatru. Słyszę szelest liści na drzewie i czuję, że jest mi dobrze. Zamykam oczy i zaczynam marzyć. Czy tak marzył Schumann, gdy pisał swoje Marzenie? Podejrzewam, że jego marzenia obracały się wokół dźwięków. On pewno żył przede wszystkim w świecie dźwięków, jak wielu innych kompozytorów. 

 
A malarz?  Czy jego twórczość, to poetyckie spojrzenie na uroki tego świata, a czasami na przeżywane ludzkie dramaty?

Anna Kamieńska pisze:
Żad­ne tzw. prob­le­my ludzkie
 nie dadzą się roz­wiązać. 
 One są tyl­ko po to,  aby je przeżyć.
 A to właśnie jest naj­trud­niej­sze. 

A może poezja, to umiejętność zamykania w słowach swoich przeżyć i obserwacji?

Ta sama poetka pisze:
Cóż może powiedzieć 
ktoś opuszczony przez 
słowa? 

Przychodzi mi do głowy myśl, że każda twórczość , to jednocześnie umiejętność korzystania ze swojej wiedzy, ze zdobytego doświadczenia i w ogromnym stopniu sztuka wyrażania swoich emocji dźwiękiem, pędzlem, czy piórem.

A ponieważ ja sama mam już na karku wiele zim i wiosen, dlatego wstawiam na koniec mojego wpisu bardzo mi bliski utwór słowno-muzyczny pana Andrzeja Poniedzielskiego Wesoła dumka o starości.
 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziś tylko łóżko.